Anda Pecinta Kucing? Yuk Baca Fakta Menarik Ini

Asalasah ~ mimin suka baca artikel-artikel berkaitan dengan fakta-fakta menarik, unik dan aneh. Banyak ilmu baru yang bisa kita kumpul bila membaca artikel yang begitu. Untuk postingan kali ini saya ingin berbagi fakta menarik tentang kucing. Dah nama pun pencinta kucing, artikel pun asyik tentang kucing aja.

 Kucing antara haiwan yang suka tidur. Seekor kucing boleh tidur sekitar 16 jam sehari.  
Kebiasaannya kucing yang mempunyai bulu 3 warna adalah betina. Manakala jika kucing jantan mempunyai bulu 3 warna, selalunya kucing tu mandul.
Kucing memiliki 30 batang gigi di dalam mulutnya. 
Kucing boleh mengeluarkan lebih dari 100 jenis bunyi berbanding anjing yang hanya boleh mengeluarkan kira-kira 10 bunyi. 
Kucing yang bermata biru adalah pekak. Semua anak kucing dilahirkan bermata biru bila semakin besar barulah warna mata berubah. 
Kucing boleh mencari jalan pulang biarpun dibuang beberapa kilometer dari rumah.  
Seekor kucing mampu melompat tujuh kali lebih tinggi dari tubuhnya.
Kucing adalah haiwan nocturnal, iaitu aktif di waktu malam.

Jantung kucing berdenyut dua kali lebih cepat dari manusia.

Memori seekor kucing jauh lebih baik berbanding anjing dan monyet. Di zaman Mesir kuno, hukuman bagi mereka yang membunuh kucing adalah hukuman mati. Dan jika ada kucing peliharaan yang mati, seluruh ahli keluarga akan mencukur kening mereka sebagai tanda sedang berkabung. Kucing ada kebolehan menenangkan manusia. Bila kita membelai kucing, tekanan darah akan turun dan denyutan jantung akan menjadi stabil.
 Kucing mampu berlari hampir 50km/jam 
Seekor kucing betina akan hamil kira-kira 58 – 65 hari 
Coklat boleh menjadi racun kepada kucing. Begitu juga dengan aspirin. 
Kucing mempunyai 200 juta sel yang sensitif kepada bau, hampir 40 kali leih dari manusia.
Inilah antara fakta-fakta menarik tentang si bulus yang comel. Jika korang ada fakta-fakta lain yang menarik, jangan segan untuk kongsikan dalam ruangan komen nanti ye
Baca Juga :

Asalasah | Sumber: