Perbanyaklah Bersedekah Pada Istri Jika Ingin Rezeki Semakin Lapang

Asalasah ~ Banyak ayah yang sering mengabaikan tanggungjawab sebagai suami dalam memberi nafkah zahir dan batin. Sebab itu rezeki selalu tidak cukup dan sentiasa rasa hidup kesempitan uang.


Istri adalah anugerah terindah dari ALLAH S.W.T untuk menyinari hidup anda dan melahirkan keuturunan anda, apa salahnya anda menghabiskan duit untuk isteri yang telah banyak berkorban hidup dan nyawa untuk anda. Jangan perhitungan dengan isteri, jika dengan kawan-kawan mau traktir, sama istri juga jangan perhitungan.

Hargai pengorbanan isteri, diapun tidak selalu minta belanja. Tahukah anda dengan membuat isteri bahagia, rezeki akan datang tanpa di duga.

Ustaz Ahmad Nasir berkata,

Setiap rupiah yang kita belanjakan kepada isteri adalah SEDEKAH. Semakin banyak kita bersedekah, semakin murah rezeki. Si suami selalu mengeluh gajinya tak cukup sampai nafkah isteri pun kadang terabai……. Hak isteri harus dijaga. Belanja yang paling bagus adalah kepada isteri

Banyakkan bersedekah pada isteri, insya Allah rezeki suami semakin lapang dan bertambah:

Hak isteri haruslah dijaga dan dititikberatkan, jangan ambil mudah ya para suami. Tanggungjawab kepada isteri jangan pernah diabaikan.

5 PERKARA Istri Harus Pakai DUIT SUAMI

Hal ni suami isteri mesti ambil tahu. Dari segi nafkah suami kepada isteri, suami perlu sediakan 5 nafkah ini

Makan minum isteri

Sudah menjadi tanggungjawab suami untuk menyediakan tempat tinggal dan keperluan isteri. Suami haruslah peka dan mengambil berat akan perkara ini.

Duit belanja diri

(Menurut Lembaga Zakat, potongan ke atas isteri adalah RM3000 setahun. Bila dibahagi 12bulan…jadi rm250 sebulan. Pun begitu, ia bergantung pada pendapatan/ehsan suami )

1) duit belanja dapur
2) perlengkapanmandi
3) obat obatan / medical
4) pakaian baru 2 persalinan setahun. Ini termasuk pakaian dalam, telekung, tudung, kasut dll.
5) rumah yang selesa untuk isteri tinggal dengan aman dan mudah membuka auratnya (tiada yg bukan mahram). Termasuk segala bil berkaitan rumah. 

Asalasah | Sumber: petikan kuliah Ustaz Fawwaz