Khasiat & Manfaat Jeruk Nipis Untuk Rambut dan Wajah

AsalasahKhasiat jeruk nipis memang tidak bisa disangkal lagi. Dengan kandungan vitamin B yang ada pada jeruk nipis, ianya memang terbukti bisa mendatangkan kebaikan buat fisik kita.

Jeruk nipis selalu penuh dengan perubatan tradisional atau perubatan islam. Ia juga digunakan sebagai baham di dalam produk kecantikan untuk rawatan kulit, wajah dan rambut. Malah ia juga dipercayai mampu menyembuhkan pelbagai penyakit seperti batuk, radang serta melancarkan sistem pencernaan.



KHASIAT & Manfaat Jeruk NIPIS


Tahukah anda bahawa jeruk nipis juga sangat berguna dan tidak ada dalam cinta tidak kira dalaman atau luaran. Jom kita lihat khasiat jeruk nipis di bawah:

KHASIAT jeruk NIPIS UNTUK RAMBUT 

Mengatasi masalah rambut gugur - Untuk mengatasi masalah keguguran rambut, ambil sebiji jeruk nipis dan perah untuk airnya. Air itu kemudiannya disapu pada kulit kepala dan biarkan semalaman. Bagi hasil yang lebih cepat, lakukan setiap hari.

Menghilangkan kelemumur - Penggunaan air jeruk nipis dan sapukan pada rambut dan kulit kepala. Biarkan ia jadi 20 sampai 30 minit sebelum dibilas. Anda boleh melakukan lebih jauh untuk hasil yang tidak mengecewakan.

KHASIAT jeruk NIPIS UNTUK WAJAH

Menghilangkan jerawat - Campurkan satu sudu besar udara perahan jeruk nipis dengan satu sudu madu dan gaulkan jadi rata. Kemudian, sapukan campuran yang telah digaulkan tadi pada wajah selama 30 menit atau biarkannya untuk kering. Setelah kering, bersihkan wajah dengan air sejuk.

Menghilangkan bintik hitam - Potongkan jeruk nipis menjadi dua bahagian dan gosokkan pada wajah secara lembut dan perlahan-lahan. Biarkan dia kering dulu dahaulu sebelum membasuh muka dengan air suam. Selepas itu, bilaskan juga wajah dengan air sejuk. Pastikan jeruk nipis itu tidak disapu pada bahagian kulit yang luka akibat jerawat kerana ia boleh menimbulkan rasa pedih.

Mengecilkan pori-pori - Potong jeruk secara nipis dan sapukan pada sekitar hidung dan pipi serta bahagian-bahagian yang berpori besar.

Menghalus dan mencerahkan kulit - Potong jeruk secara nipis dan sapukan pada bahagian kulit yang gelap dan kusam. Kulit anda pasti akan lebih cerah dan halus jika diamalkan setiap hari.

KHASIAT jeruk NIPIS YANG LAIN

Menghilangkan bau ketiak - Campurkan udara perahan jeruk nipis bersama sedikit kapur sirih dan gosokkan diatas ketiak. Kemudian, bilas dengan air bersih. Lakukan dua kali sehari dan anda pasti bisa rasakan perubahannya.

Membersih dan mencantikkan kuku - gunakan udara perahan jeruk nipis dan gosokkan pada kuku anda. Anda pasti gembira melihat hasilnya!

Melegakan - Untuk melegakan diri, hiriskan jeruk nipis dengan tipis dan perah jeruk ini untuk mendapatkan airnya. Perahan air jeruk tadi keras dicampurkan dengan sedikit udara. Gosokkan pada bahagian tubuh yang dirasakan tegang.

Begitu banyak khasiat jeruk nipis yang bisa kita amalkan, tidak kira dari hujung rambut sampai hujung kaki. Tidak kira dalaman atau luaran, banyak kebaikan yang bisa diperolehi dari jeruk nipis. 

Asalasah | Sumber: http://blog.mohdisa.com/khasiat-kebaikan-jeruk-nipis.html