Ailurophobia, Fobia Terhadap Kucing

AsalasahAilurophobia atau dengan nama lain termasuk felinophobia, elurophobia dan fobia kucing adalah sejenis fobia ketakutan yang keterlaluan terhadap kucing.

Perkataan Ailurophobia berasal daripada bahasa Yunani (ailouros) "kucing" dan (phóbos) "ketakutan".

Fobia terhadap kucing bisa tidak sama bagi setiap orang. Bagi kebanyakan orang, ada yang hanya merasa ketakutan bukannya benci kepada kucing, mirip dengan reaksi terhadap ular atau tikus.

Ailurophobia Fobia Terhadap Kucing

Ada orang yang mengalaminya hampir setiap saat, ada yang hanya ketakutan apabila bertemu secara langsung

Beberapa kemungkinan situasi yang memicu ketakutan terhadap kucing adalah: mendengar kucing berdengkur, bertarung dengan kucing, membayangkan kemungkinan seekor kucing mencakar dirinya, imaginasi bertemu dengan kucing dalam gelap, merasakan sedang direnung oleh kucing (kucing memiliki kecenderungan untuk menatap orang yang lewat dihadapannya) sama seperti kita menonton TV dan alat permainan kucing dan bulu yang mirip kucing.

Kucing besar seperti singa atau harimau juga boleh memicu fobia terhadap kucing.

Mengatasi Ailurophobia  ( Fobia Kucing)

Terdapat banyak cara untuk merawat Ailurophobia dan biasanya dilakukan oleh ahli psikiatri atau pakar terapi.

Seorang penderita fobia yang termotivasi mampu pulih secara perlahan-lahan dan menjadi biasa dengan cara menyentuh bulu yang menyamai bulu kucing, kemudian membiasakan diri dengan kucing mainan dan akhirnya memegang anak kucing sehinggalah rasa fobie tersebut hilang.

Semoga memberi manfaat.

Baca Juga :
Asalasah | Sumber: http://www.sentiasapanas.com/2017/11/apa-itu-ailurophobia.html#axzz4y8Flrbwv